-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri»
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Podané pripomienky
- Tlačové konferencie
- Kalkulačky
- Naše blogy
- Konferencie
-
- Online učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Aktivačný príspevok
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Konferencia: Dlhodobá starostlivosť
- Konferencia: Zapájanie do trhu práce a starnutie populácie
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika»
-
-
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Podrobné štatistiky NRO
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
- Číselníky
-
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Miera nezamestnanosti
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
- Miera zamestnanosti
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava»
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Okresy V4
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí»
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Konferencia Novohrad a jeho trh práce
- Národná cena kariérového poradenstva 2022
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Najčastejšie mýty o dávkach a Učebnica mzdovej kalkulačky
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce»
- Kontakt
Načo je nám Inštitút zamestnanosti, keď máme štatistický úrad?
Spolumajiteľ Železiarní Podbrezová a predseda Klubu 500 Vladimír Soták v článku autorov Lukáša Pardubského a Martina Kóňu: Vladimír Soták: Súčasná vláda je lepšia, než bola tá Dzurindova uverejnenom v HN 30. 7. 2007 deklaruje nasledovné:
„Načo sa teraz skúmajú veci, ktoré nikdy nebudú aplikované? Vždy sa vymýšľajú nové hlúposti. Načo je nám Inštitút zamestnanosti, keď máme štatistický úrad?“
Dovoľujeme si ohradiť sa proti tomuto veľmi nepresnému vyjadreniu a porovnávaniu dvoch inštitúcií, ktoré majú pomerne odlišné ciele. Podobným spôsobom by sme predsa mohli to isté povedať o cieľoch RÚZ a AZZZ v porovnaní s Klubom 500.
Pre porovnanie: Inštitút zamestnanosti (IZ) ako mimovládna nezisková organizácia sa vo svojich aktivitách zameriava na:
- podporovanie teoretického myslenia verejnosti,
- analýzy a výskum ekonomických procesov prebiehajúcich v Slovenskej republike a v zahraničí,
- zhromažďovanie informácií, spracovávanie štúdií a ich publikovanie pre potreby štátnych i neštátnych subjektov,
- zhromažďovanie a analýzu dát trhu práce na Slovensku a v zahraničí,
- propagáciu výsledkov výskumu trhu práce medzi odbornou i širokou verejnosťou,
- monitorovanie aktivít na trhu práce a na poli jeho aktívnych politík.
zatiaľ čo ŠÚ SR ako štátna inštitúcia v súlade so zákonom o štátnej štatistike:
- vypracúva a zverejňuje koncepciu štátnej štatistiky,
- zostavuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami program zisťovaní,
- určuje metodiku štatistických zisťovaní, zhromažďuje a spracováva štatistické údaje,
- určuje metodiku vedenia systému národných účtov a zostavuje národné účty,
- vytvára, zverejňuje a spravuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami štatistické klasifikácie, číselníky a registre,
- určuje spôsob tvorby registrov, prideľuje a oznamuje identifikačné čísla,
- vypracováva analýzy vybraných charakteristík sociálno-ekonomického a ekologického vývoja Slovenskej republiky,
- spolupracuje s medzinárodnými orgánmi a organizáciami pri zavádzaní štandardov a klasifikácií v oblasti štatistiky,
- organizuje a vykonáva reprezentatívne výskumy verejnej mienky o sociálno-ekonomických otázkach,
- zverejňuje výsledky štatistických zisťovaní za SR a za jednotlivé územné a správne celky, pravidelne
- plní špecifické úlohy v oblasti prípravy volieb a referend a spracovaní ich výsledkov.
- informuje verejnosť o sociálno-ekonomickom a demografickom vývoji, poskytuje štatistické informácie a vydáva štatistické publikácie a
- plní ďalšie úlohy ustanovené zákonom.
Z uvedeného porovnania sa nezdá, že by Inštitút zamestnanosti mohol byť nahradený ŠÚ SR, tak, ako to pravdepodobne nie je možné ani v prípade náhrady RÚZ a AZZZ takou organizáciou akou je Klub 500. Môžeme si potom položiť otázku: "Načo nám je Klub 500, keď máme RÚZ a AZZZ?"
Inštitút zamestnanosti je jedinou inštitúciou, ktorá sa systematicky zaoberá výskumom problémov zamestnanosti, zbiera informácie o trhu práce, rieši problémy aktívnych politík trhu práce a vypracováva strednodobé i dlhodobé stratégie a prognózy so zameraním na regionálne rozdiely.
Okrem uvedených nepresností v článku nás najviac teší to, že pán Soták postavil Inštitút zamestnanosti na roveň s takou veľkou a etablovanou organizáciou ako je Štatistický úrad SR.
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Česká republika, Stredné Čechy
- Naše blogy




Aktuálne štatistiky
December 2022: počet UoZ na úradoch práce: 178143, z toho 73275 dlhodobo, miera 6.6% (2.7% dlhodobá nezamestnosť)
Najvyššia nezamestnanosť: Rimavská Sobota 20.8% (13.0%), Revúca 20.1% (12.3%), Kežmarok 18.0% (8.9%)
Najnižšia nezam.: Bratislava V 2.6%, Trenčín 2.8%, Ilava 2.8%, Bratislava I 3.0%, Nitra 3.1%