-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri»
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Tlačové konferencie
- Podané pripomienky
- Kalkulačky
- Naše blogy
-
- Online učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Školenia mzdovej kalkulačky
- Strava v škole
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier »
- Sestry
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Konferencia: Dlhodobá starostlivosť
- Konferencia: Zapájanie do trhu práce a starnutie populácie
- Dôchodková kalkulačka
-
- Publikácia Strieborná ekonomika - potenciál na Slovensku
- Konferencia október 2014
- Konferencia o striebornej ekonomike
- Literatúra
- Príklady produktov
-
- Najmenej rozvinuté okresy»
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Minimálna mzda
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Hustota obyvateľstva
- Index demografickej závislosti
- Podiel miezd na HDP
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- HDP na obyvateľa v PPS ako priemer EÚ
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera zamestnanosti
- Percento pracovníkov väčšinou pracujúcich z domu
- Miera nezamestnanosti
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
- Projekty a aktivity
-
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Konferencia inkluzívny rast a zamestnanosť v Európe
- Zdroje financovania»
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Regionálny aspekt
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
-
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Konferencie
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí»
-
- Študentské pôžičky ako riešenie nedostatku študentov v prioritných odboroch
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Ďalšie vzdelávanie
- Nezamestnanosť a neaktivita mladých
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Nové životné minimum v mzdovej kalkulačke
- Nezamestnanosť v apríli 2020
- Úloha štátu v oblasti zamestnanosti v regióne Spiš
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Modelovanie poistenia v nezamestnanosti
- Aktivačné práce»
- Zamestnanosť v dnešných podmienkach
- Kontakt»
Načo je nám Inštitút zamestnanosti, keď máme štatistický úrad?
Spolumajiteľ Železiarní Podbrezová a predseda Klubu 500 Vladimír Soták v článku autorov Lukáša Pardubského a Martina Kóňu: Vladimír Soták: Súčasná vláda je lepšia, než bola tá Dzurindova uverejnenom v HN 30. 7. 2007 deklaruje nasledovné:
„Načo sa teraz skúmajú veci, ktoré nikdy nebudú aplikované? Vždy sa vymýšľajú nové hlúposti. Načo je nám Inštitút zamestnanosti, keď máme štatistický úrad?“
Dovoľujeme si ohradiť sa proti tomuto veľmi nepresnému vyjadreniu a porovnávaniu dvoch inštitúcií, ktoré majú pomerne odlišné ciele. Podobným spôsobom by sme predsa mohli to isté povedať o cieľoch RÚZ a AZZZ v porovnaní s Klubom 500.
Pre porovnanie: Inštitút zamestnanosti (IZ) ako mimovládna nezisková organizácia sa vo svojich aktivitách zameriava na:
- podporovanie teoretického myslenia verejnosti,
- analýzy a výskum ekonomických procesov prebiehajúcich v Slovenskej republike a v zahraničí,
- zhromažďovanie informácií, spracovávanie štúdií a ich publikovanie pre potreby štátnych i neštátnych subjektov,
- zhromažďovanie a analýzu dát trhu práce na Slovensku a v zahraničí,
- propagáciu výsledkov výskumu trhu práce medzi odbornou i širokou verejnosťou,
- monitorovanie aktivít na trhu práce a na poli jeho aktívnych politík.
zatiaľ čo ŠÚ SR ako štátna inštitúcia v súlade so zákonom o štátnej štatistike:
- vypracúva a zverejňuje koncepciu štátnej štatistiky,
- zostavuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami program zisťovaní,
- určuje metodiku štatistických zisťovaní, zhromažďuje a spracováva štatistické údaje,
- určuje metodiku vedenia systému národných účtov a zostavuje národné účty,
- vytvára, zverejňuje a spravuje v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami štatistické klasifikácie, číselníky a registre,
- určuje spôsob tvorby registrov, prideľuje a oznamuje identifikačné čísla,
- vypracováva analýzy vybraných charakteristík sociálno-ekonomického a ekologického vývoja Slovenskej republiky,
- spolupracuje s medzinárodnými orgánmi a organizáciami pri zavádzaní štandardov a klasifikácií v oblasti štatistiky,
- organizuje a vykonáva reprezentatívne výskumy verejnej mienky o sociálno-ekonomických otázkach,
- zverejňuje výsledky štatistických zisťovaní za SR a za jednotlivé územné a správne celky, pravidelne
- plní špecifické úlohy v oblasti prípravy volieb a referend a spracovaní ich výsledkov.
- informuje verejnosť o sociálno-ekonomickom a demografickom vývoji, poskytuje štatistické informácie a vydáva štatistické publikácie a
- plní ďalšie úlohy ustanovené zákonom.
Z uvedeného porovnania sa nezdá, že by Inštitút zamestnanosti mohol byť nahradený ŠÚ SR, tak, ako to pravdepodobne nie je možné ani v prípade náhrady RÚZ a AZZZ takou organizáciou akou je Klub 500. Môžeme si potom položiť otázku: "Načo nám je Klub 500, keď máme RÚZ a AZZZ?"
Inštitút zamestnanosti je jedinou inštitúciou, ktorá sa systematicky zaoberá výskumom problémov zamestnanosti, zbiera informácie o trhu práce, rieši problémy aktívnych politík trhu práce a vypracováva strednodobé i dlhodobé stratégie a prognózy so zameraním na regionálne rozdiely.
Okrem uvedených nepresností v článku nás najviac teší to, že pán Soták postavil Inštitút zamestnanosti na roveň s takou veľkou a etablovanou organizáciou ako je Štatistický úrad SR.
Aktuálne štatistiky
Január 2021: počet UoZ na úradoch práce: 232839, z toho 83593 dlhodobo, miera 8.5% (3.1% dlhodobá nezamestnosť)
Najvyššia nezamestnanosť: Revúca 22.3% (11.8%), Rimavská Sobota 21.7% (12.7%), Kežmarok 20.2% (10.0%), Rožňava 18.1% (9.7%), Vranov nad Topľou 17.5% (8.8%)
Najnižšia nezam.: Bratislava V 4.0%, Bratislava I 4.2%, Hlohovec 4.4%, Ilava 4.6%, Trenčín 4.7%