-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Podané pripomienky
- Tlačové konferencie
- Naše blogy
- Kalkulačky
- Konferencie
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika»
-
-
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
- Číselníky
-
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera zamestnanosti
- Miera nezamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava»
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Okresy V4
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí»
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Dávky v hmotnej núdzi
Systém dávok v hmotnej núdzi funguje na princípe nárokov a príjmov. Ich rozdielom je výška dávky v hmotnej núdzi. Ich zoznam je však veľmi komplikovaný a zohľadňuje ich mzdová kalkulačka. Výrazne sa líšia napríklad podľa výšky pracovného príjmu či počtu detí. V minulosti bol výrazným faktorom aj doba evidencie na úrade práce či miesto trvalého bydlisko.
Príjmy
- definuje zákon,
- rodičovský príspevok,
- rôzne dávky z úradu práce (napr. príspevok na dobrovoľnícku službu),
- časť dôchodku,
- 75 % pracovného príjmu, zákon definuje aj výnimky (napr. prídavok na dieťa, ...),
- a musia byť menšie ako životné minimum.
Do apríla 2023 existoval aktivačný príspevok po zamestnaní sa, daňový bonus nebol príjmom. Do decembra 2023 existoval osobitný príspevok a iba 50 % pracovného príjmu sa rátalo do príjmu vo výpočte DHN.
Možné príjmy
Skúmajú sa aj možné príjmy, ktorými si človek vie zvýšiť svoje reálne príjmy:
- veľkosť majetku (človek má predať časť svojho majetku, aby zvýšil svoj príjem),
- výživné, náhradné výživné,
- dôchodok (človek musí požiadať o dôchodok pred žiadosťou o dávky v hmotnej núdzi),
- nárok na mzdu.
Filozofia je, že dávky v hmotnej núdzi majú byť až posledná možnosť po vyčerpaní iných možností. Napríklad človek v dôchodkovom veku musí požiadať o starobný dôchodok a až po jeho odmietnutí alebo jeho nízkej výške môže žiadať o dávky v hmotnej núdzi.
Nárok na dávky
Koľko dávok by mohla domácnosť získať:
- najmä samotná dávka v hmotnej núdzi pre danú domácnosť, ochranné príspevky,
- príspevok na bývanie,
- (už neexistujúci aktivačný príspevok po zamestnaní sa),
- (od januára 2024 neexistujúci osobitný príspevok nebol súčasťou dávky v hmotnej núdzi).
Výpočet dávky

- zisťuje sa, či domácnosť je v hmotnej núdzi (majetok, výška príjmu v porovnaní so životným minimom),
- od nárokov na dávky sa odrátajú príjmy a nároky na príjmy, rozdiel sú dávky v hmotnej núdzi.
Obdobie výplaty dávky
Dávku úrad práce vyrátava za kalendárny mesiac na základe príjmu domácnosti. Vyplácaná je o mesiac neskôr.
- zamestnanec má mzdu za máj vyplatenú v polovici júna; dôchodca má dôchodok za júl vyplatený v júni; rodič má rodičovský príspevok za máj vyplatený v júni,
- vstupuje to do výpočtu dávok za mesiac jún, treba úradu práce zdokladovať do ôsmeho v júli,
- dávky za mesiac jún sú vyplatené v polovici júla.

O dávky možno požiadať aj spätne, najviac však o 3 mesiace. Spracovanie dávok v hmotnej núdzi (DHN), najmä na začiatku poberania, môže trvať dlho. Preto sa niekedy stáva, že dávky sú doplatené jednorazovo spätne za niekoľko mesiacov. Takéto jednorazové spätné doplatenie väčšej sumy je potom predmetom klamlivých správ niektorých podvodných stránok a portálov.
Aby však ľudia mali aspoň časť dávok aj počas obdobia, keď niektoré údaje sú dané iba približne (napr. ešte nie je jasná presná suma výživného), úrad práce môže poskytovať preddavky na dávky. Po doplnení a spresnení všetkých údajov potom budú dávky presne doplatené.
Prehľad výšky dávok
Dávky v hmotnej núdzi definuje 417/2013 Z.z. – zákon o pomoci v hmotnej núdzi. V súčasnosti je výška jednotlivých dávok v hmotnej núdzi nasledovná:
Typ dávky | suma od 1. 4. 2023 |
---|---|
Aktivačný príspevok | 75,70 € |
Aktivačný príspevok po zamestnaní sa | - |
Dávka pre jednotlivca | 74 € |
Dávka pre jednotlivca s dieťaťom | 140,70 € |
Dávka pre dvojicu bez detí | 128,60 € |
Dávka pre dvojicu s deťmi | 192,40 € |
Dávka pre jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi | 205,50 € |
Dávka pre dvojicu s viac ako štyrmi deťmi | 259,40 € |
Ochranný príspevok pre tehotnú ženu | 16,20 € |
Príspevok na nezaopatrené dieťa | 20,70 € |
Príspevok na bývanie | 63,90 € |
Príspevok na bývanie pre viac ľudí | 101,90 € |
Platí od | Zákon/opatrenie/nariadenie | Základná dávka | Príspevok na bývanie |
---|---|---|---|
1. 4. 2023 | ZÁKON 65/2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony zo 7. februára 2023 | 74 € 192,40 € | 63,90 € 101,90 € |
1. 1. 2023 | OPATRENIE 439/2022 o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi z 30. novembra 2022 | 74 € 192,40 € | 63,90 € 101,90 € |
1. 1. 2022 | OPATRENIE 494/2021 o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi z 2. decembra 2021 | 68,80 € 179 € | 59,40 € 94,80 € |
1. 1. 2021 | OPATRENIE 384/2020 o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi z 2. decembra 2020 | 67,80 € 176,40 € | 58,50 € 93,40 € |
1. 4. 2019 | ZÁKON 42/2019, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z 30. januára 2019 | 64,70 € 168,40 € | 55,80 € 89,20 € |
1. 1. 2014 | ZÁKON 417/2013 o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov z 26. novembra 2013 | 61,60 € 160,40 € | 55,80 € 89,20 € |
1. 9. 2009 | NARIADENIE VLÁDY 324/2009, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a sumy príspevku na bývanie z 15. júla 2009 | 60,50 € 157,60 € | 55,80 € 89,20 € |
1. 1. 2009 | NARIADENIE VLÁDY 336/2008, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a príspevku na bývanie z 20. augusta 2008 | 58,43 € 150,04 € | 52,12 € 83,32 € |
1. 9. 2008 | NARIADENIE VLÁDY 336/2008, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a príspevku na bývanie z 20. augusta 2008 | 1 760 € 4 520 € | 1 570 € 2 510 € |
1. 9. 2007 | NARIADENIE VLÁDY 377/2007, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a príspevku na bývanie z 1. augusta 2007 | 1 680 € 4 000 € | 1 490 € 2 350 € |
1. 9. 2006 | NARIADENIE VLÁDY 486/2006, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi, príspevku na zdravotnú starostlivosť, aktivačného príspevku, príspevku na bývanie a ochranného príspevku z 9. augusta 2006 | 1 640 € 3 890 € | 1 460 € 2 300 € |
1. 9. 2005 | NARIADENIE VLÁDY 382/2005, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku a ochranného príspevku zo 17. augusta 2005 | 1 560 € 3 700 € | 1 132 € 1 920 € |
1. 9. 2004 | NARIADENIE VLÁDY 486/2004, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a príspevku na bývanie z 18. augusta 2004 | 1 530 € 3 630 € | 980 € 1 670 € |
1. 1. 2004 | ZÁKON 599/2003 o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov z 11. novembra 2003 | 1 450 € 3 210 € | 780 € 1 330 € |
Citovať ako: PÁLENÍK, M.: Učebnica mzdovej kalkulačky, Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, ISBN: 978-80-223-5147-8, doi:10.5281/zenodo.6090202.
Tento článok je súčasťou projektu Politiky zamestnanosti realizovaného Inštitútom zamestnanosti. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP EVS.

Priebežne aktualizované
Na stránke ponúkame priebežne dopĺňané a aktualizované údaje, napríklad o miere nezamestnanosti, dávkach v hmotnej núdzi, či o regionálnych údajov.. . .

Učebnica mzdovej kalkulačky
Chcete spoznať mzdovú kalkulačku do hĺbky? Prinášame učebnicu, ktorá vám ukáže podrobnosti daňovo-odvodovo-dávkového systému SR a možnosti mzdovej kalkulačky.. . .

Sociálny systém – skutočnosť a vízia
Cieľom aktivity je zviditeľniť ucelený obraz o problematike sociálneho systému v podmienkach Slovenska. Hlavným cieľom je začať odbornú diskusiu na tému zásad, cieľov a aktivít sociálneho systému, z ktorého potom môžu vychádzať jednotlivé vykonávacie zákony. Aktivitu realizujeme prostredníctvom projektu Verejné politiky zamestnanosti.. . .
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Nemecko, Severné Porýnie-Vestfálsko, Arnsberg, Olpe
- Naše blogy



