-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri»
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Tlačové konferencie
- Podané pripomienky
- Naše blogy
- Kalkulačky
-
- Online učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Školenia mzdovej kalkulačky
- Strava v škole
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier »
- Sestry
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Konferencia: Dlhodobá starostlivosť
- Konferencia: Zapájanie do trhu práce a starnutie populácie
- Dôchodková kalkulačka
-
- Publikácia Strieborná ekonomika - potenciál na Slovensku
- Konferencia október 2014
- Konferencia o striebornej ekonomike
- Literatúra
- Príklady produktov
-
- Najmenej rozvinuté okresy»
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Minimálna mzda
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Hustota obyvateľstva
- Index demografickej závislosti
- Podiel miezd na HDP
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- HDP na obyvateľa v PPS ako priemer EÚ
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Percento pracovníkov väčšinou pracujúcich z domu
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
- Miera zamestnanosti
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
- Projekty a aktivity
-
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Konferencia inkluzívny rast a zamestnanosť v Európe
- Zdroje financovania»
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Regionálny aspekt
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
-
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí»
-
- Študentské pôžičky ako riešenie nedostatku študentov v prioritných odboroch
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Ďalšie vzdelávanie
- Nezamestnanosť a neaktivita mladých
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Konferencie
-
- Všetky správy
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Nové životné minimum v mzdovej kalkulačke
- Nezamestnanosť v apríli 2020
- Úloha štátu v oblasti zamestnanosti v regióne Spiš
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Modelovanie poistenia v nezamestnanosti
- Aktivačné práce»
- Zamestnanosť v dnešných podmienkach
- Kontakt»
Aktivačná činnosť
Aktivačná činnosť (volané aj aktivačné práce) sa na Slovensku úplne minuli účinku a nedosahujú ciele, na ktoré boli určené. Najkrajším dôkazom je asi táto reportáž z novembra 2008, ktorá ukazuje, ako pri aktivačnej činnosti vzniká rozdiel medzi papierom a realitou:
V reportáži našli obec Včelince (okres Rimavská Sobota), v ktorej sa aktivizovalo na aktivačnej činnosti vyše 100 ľudí. Akurát ich nikde nebolo vidno... Samozrejme, na papieri bolo všetko v poriadku, prezenčné listiny o aktivačnej práci podpísané, a preto tam kontrola nikdy nebola. Na druhý deň pri ohlásenej návšteve bola situácia úplne iná...
Aktuálna a historická legislatíva
- história legislatívy aktivačného príspevku
- §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj
Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky vydal štúdiu, v ktorej štatisticky dokazuje neefektívnosť aktivačných prác a absolventskej praxe.
Aktivačná činnosť má veľa slabých stránok, ale žiadne silné. Najhoršie je, že aktivačné práce sú živnou pôdou pre korupčné správanie, nielen v praxi, ale už svojím nastavením.
Prečo sú aktivačné práce zlé
Od roku 2007 sa snažíme o zmenu aktivačných prác, aby sa aspoň vzdialene podobali práci a zamestnaniu. V súčasnosti nemá aktivačná činnosť so zamestnaním nič spoločné:
- nie je to zamestnanecký pomer,
- ide o prácu 10 resp. 20 hodín týždenne (aj keď iba 2,7 % pracujúcich pracuje na iný ako plný pracovný uväzok),
- miesto práce je v tej istej obci, ako je miesto bydliska (aj keď na otvorenom trhu treba dochádzať do zamestnania),
- odkázanosť na jediného zamestnávateľa (ak chce ísť človek na aktivačné práce, existuje jediná osoba, čo mu to vie umožniť: starosta; neexistuje konkurencia zamestnávateľov),
- závislosť zamestnávateľa od svojich zamestnancov (aktivační pracovníci sú voliči starostu; ak ich je dostatok, vedia ovplyvniť výsledok komunálnych volieb),
- absencia kontroly výstupov (keďže má zamestnávateľ ľudí zadarmo, aj keď ich nepotrebuje, nekontroluje, čo robia; toto má za dôsledok neefektivitu a stratu pracovných návykov).
Návrh
Na riešenie tejto problematiky Inštitút zamestnanosti navrhuje zaviesť inkluzívny trh. Podstatná zmena, ktorú navrhujeme, je uzatváranie tejto zmluvy ako štandardnej pracovno-právnej zmluvy podľa zákonníka práce, odstránenie priameho vplyvu starostu na príjem svojich voličov a jednoduché rozšírenie na iné organizácie (ministerstvá, lesy, ...).
Správy o aktivačných prácach
15.03.2019 (link) : Dávky v hmotnej núdzi – Aký je systém dávok v hmotnej núdzi na Slovensku? Ako sa ráta? Aké sú najnovšie údaje? . . .
23.08.2018 (link) : 417/2013 Z.z. – zákon o pomoci v hmotnej núdzi – Zákon o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov číslo 417/2013 Z.z. z 26. novembra 2013, aktuálne znenie . . .
10.12.2017 (link) : Aktivačný príspevok – Aktivačný príspevok je súčasťou dávok v hmotnej núdzi . . .
01.08.2017 (link) : §52a Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby – Paragraf §52a Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby zákona o službách zamestnanosti . . .
20.07.2017 (link) : §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj – Paragraf §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj zákona o službách zamestnanosti . . .
12.01.2012 (link) : Zle nastavená absolventská prax – Nastavenie absolventskej praxe podľa zákona o službách zamestnanosti je veľmi zlé a priam navádza na jeho zneužívanie . . .
26.09.2011 (link) : Aktivačná činnost – čo píšu iní – O aktivačných prácach piše Inštitút zamestnanosti už dlhšie. Avšak rôzne názory o aktivačnej činnosti píšu aj iní zainteresovaní. Tu je priebežne dopĺňaný zoznam . . .
26.09.2011 (link) : SWOT analýza aktivačnej činnosti – Aktivačná činnosť, ako každý iný nástroj aktivnej politiky trhu práce, má svoje slabé aj silné stránky. Preto sme pripravili SWOT analýzu, ktorá popisuje (ne)výhody aktivačných prác. Slabých stránok je veľa, ale silných nie . . .
08.09.2011 (link) : Aktivačná činnosť – Aktivačné práce sa na Slovensku úplne minuli účinku a nedosahujú ciele, na ktoré boli určené . . .
27.06.2011 (link) : IFP o aktivačnej činnosti – Inštitút finančnej politiky vydal štúdiu, ktorá deklaruje veľku neefektívnosť aktivačných prác . . .
01.12.2009 (link) : Tlačová správa: Predlžovanie aktivačných prác je krokom späť – Predĺženie možnosti zúčastňovať sa na aktivačných prácach pre dlhodobo nezamestnaných je pre slovenských trh práce krokom späť. Predĺženie v rôznych podobách navrhujú súbežne Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) v Návrhu na využitie finančných prostriedkov štátu na vytvorenie nových pracovných miest, resp. na zachovanie zamestnanosti, ktorým by sa mala v stredu zaoberať vláda . . .
26.08.2008 (link) : Sociálne podniky sú dobrou náhradou za aktivačné práce – Zriaďovanie sociálnych podnikov považuje Inštitút zamestnanosti za dobrú náhradu za aktivačné práce, ktoré nezamestnaní doteraz vykonávali ako prostriedok na udržanie pracovných návykov . . .
27.08.2007 (link) : Pripomienky k aktivačným prácam, 2007 – V oblasti aktivačných prác, ako najvyužívanejšieho nástroja aktívnej politiky trhu práce, je niekoľko oblastí, ktoré radikálne znižujú účinnosť a napĺňanie cieľa tohto nástroja. Na naplnenie cieľa aktivačných činností, Inštitút zamestnanosti navrhuje zazmluvniť aktivačné práce ako štandardný pracovno-právny pomer medzi uchádzačom o zamestnanie a obcou. Túto pripomienku Inštitút zamestnanosti podal ako zásadnú . . .

Aktivačná činnosť
Aktivačné práce sa na Slovensku úplne minuli účinku a nedosahujú ciele, na ktoré boli určené. . . .
Podobné správy
Aktivačná činnost - čo píšu iní, 417/2013 Z.z. – zákon o pomoci v hmotnej núdzi, Dávky v hmotnej núdzi, Pripomienky k aktivačným prácam, 2007, Aktivačný príspevok, 5/2004 Z.z. – zákon o službách zamestnanosti, §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj , §52a Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby, SWOT analýza aktivačnej činnosti, Tlačová správa: Predlžovanie aktivačných prác je krokom späť
Aktuálne štatistiky
Január 2021: počet UoZ na úradoch práce: 232839, z toho 83593 dlhodobo, miera 8.5% (3.1% dlhodobá nezamestnosť)
Najvyššia nezamestnanosť: Revúca 22.3% (11.8%), Rimavská Sobota 21.7% (12.7%), Kežmarok 20.2% (10.0%), Rožňava 18.1% (9.7%), Vranov nad Topľou 17.5% (8.8%)
Najnižšia nezam.: Bratislava V 4.0%, Bratislava I 4.2%, Hlohovec 4.4%, Ilava 4.6%, Trenčín 4.7%