qr kod na stranku

Študovať sa oplatí

Štúdium na strednej škole sa oplatí, nielen z pohľadu budúcnosti, ale aj z pohľadu finančných výhod, ktoré toto štúdium prináša. Podobne je to aj v prípade vysokých škôl.

Ak porovnáme rodinu s dieťaťom, ktoré má 16 rokov, tak to či študuje alebo neštuduje môže spôsobiť rozdiel v príjme domácnosti až 370 € mesačne:

výška príjmu domácnosti podľa typu dieťaťa kalkulacka/porovnaj-dieta-stredna-skola

Tento rozdiel je spôsobený viacerými faktormi.

Keď dieťa neštuduje na strednej škole, domácnosť nedostane:

  • prídavky na deti (60 € mesačne),
  • daňový bonus (do 140 € mesačne).

Dieťa študujúce na strednej škole dostane po splnení podmienok:

  • stredoškolské štipendium,
  • motivačné štipendium (ak študuje na prioritnom odbore, prioritné odbory v krajoch),
  • podnikové štipendium na duálnom vzdelávaní – v priemere okolo 100 €, závisí od zamestnávateľa či triedy (okolo 50 € mesačne pre prváka až do 300 € mesačne pre štvrtáka),
  • odmenu za produktívnu prácu na duálnom vzdelávaní, druháci a tretiaci pracujú na zhruba tretinový úväzok, štvrtáci na polovičný,
  • lacnejší internát,
  • dotovanú stravu v škole a plné stravovanie počas praktického vyučovania,
  • a množstvo ďalších výhod.

Štipendiá

  • sociálne štipendium, ktoré poskytuje štát pre žiakov stredných škôl (0 – 53,52 € mesačne),
  • podnikové štipendium, ktoré poskytuje podnik žiakom v duálnom vzdelávaní (do 428,12 € mesačne, zväčša okolo 160 €),
  • motivačné štipendium, ktoré poskytuje štát žiakom na nedostatkových odboroch duálneho vzdelávania (0 – 69,57 € mesačne),
  • plnoletá študentka, ktorá je tehotná, môže dostať tehotenské štipendium na strednej aj vysokej škole. Platí od apríla 2021 a je vo výške 200 € mesačne.

Práca počas školy

štátne štipendiápodnikové štipendiumproduktívna práca
prvák0-123,08 €v priemere 80 € max. 5,5 h denne
druhák0-123,08 €v priemere 120 €max. 6,5 h denne
tretiak0-123,08 €v priemere 180 €max. 6,5 h denne
štvrták0-123,08 €v priemere 240 €max. 6,5 h denne

ISIC a zľavy pre študentov

Študenti stredných škôl majú viacero zliav a výhod:

  • zľavy na autobusy a mestskú hromadnú dopravu, zväčša 40 – 50 %,
  • vlaky zadarmo,
  • ISIC zľavy: galérie, múzeá, divadlá,...
  • zľavy u mobilných operátorov či bežných v obchodoch

Vzdelanie a pracovný život

Citovať ako: PÁLENÍK, M.: Učebnica mzdovej kalkulačky, kapitola 2.4, Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, ISBN: 978-80-223-5147-8, doi:10.5281/zenodo.6090202, strana 31.

logo projektuTento článok je súčasťou projektu Politiky zamestnanosti realizovaného Inštitútom zamestnanosti. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP EVS.


https://www.iz.sk/kalkulacka/oplati-sa-studovat
ikona Politiky zamestnanosti

Projekt Politiky zamestnanosti

Inštitút zamestnanosti realizuje projekt Politiky zamestnanosti.. . .

ikona Učebnica mzdovej kalkulačky

Učebnica mzdovej kalkulačky

Chcete spoznať mzdovú kalkulačku do hĺbky? Prinášame učebnicu, ktorá vám ukáže podrobnosti daňovo-odvodovo-dávkového systému SR a možnosti mzdovej kalkulačky.. . .

ikona Školstvo a trh práce

Školstvo a trh práce

Slovensko dlhodobo trpí slabým prepojením trhu práce a školstva, čo má za dôsledok vysokú nezamestnanosť absolventov a mladých ľudí. Až dve tretiny absolventov končia humanitne zamerané odbory (ekonómia, právo či sociálna práca), pričom na trhu práce sa v súčasnosti uplatnia najmä absolventi technického zamerania (programátori, elektrotechnici), ktorých je nedostatok. Ide o zlú komunikáciu medzi školstvom a trhom práce.. . .

ikona O mzdovej kalkulačke

O mzdovej kalkulačke

Viac informácií o  mzdovej kalkulačke. Mzdová kalkulačka na výpočet čistého príjmu domácnosti, ak sa jeden z jej členov zamestná. Na rozdiel od iných dostupných mzdových kalkulačiek. Je určená pre ľudí blízko minimálnej mzdy, ktorí predtým boli nezamestnaní a na dávkach v hmotnej núdzi. Mzdová kalkulačka vám vyráta čistú mzdu, dane, odvody, daňový bonus na deti, osobitný príspevok, stravné. Teda všetko čo vplýva na váš čistý príjem. Zistite, či sa vám oplatí pracovať.. . .