- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Podrobné štatistiky NRO
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Stanovisko IZ: Výbor NR SR pre zamestnanosť a trh práce
Stanovisko Inštitútu zamestnanosti k vytvoreniu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zamestnanosť a trh práce.Súčasná národná rada Slovenskej republiky odhlasovala na 1. schôdzi (11. hlasovaní – Návrh na zriadenie ďalších výborov Národnej rady Slovenskej republiky) 4.7.2006 devätnásť iniciatívnych a kontrolných výborov NR SR. Po preskúmaní týchto výborov Inštitút zamestnanosti s prekvapením zistil, že nejestvuje Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zamestnanosť či trh práce. Politika zamestnanosti spolu s aktívnou politikou trhu práce, by mali byť považované za jedno zo základných priorít kritérií politiky a úspešnosti štátu. Preto s poľutovaním konštatujeme, že zo súčasných vytvorených výborov NR SR sa cielene zamestnanosťou žiaden nezaoberá.
Ďalej chceme upozorniť na fakt, že z takto vyčlenených výborov Národnej rady Slovenskej republiky sa dá len veľmi ťažko usudzovať, do kompetentnosti ktorých výborov problematika zamestnanosti spadá.
Podľa podpredsedu NR SR Miroslava Číža, ktorý sa pre Inštitút zamestnanosti vyjadril k uvedenej problematike, sa v súčasnom období problematikou zamestnanosti zaoberá Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie. Výbor ako jediný svoju legislatívnu činnosť zameriava okrem iného aj na služby zamestnanosti a problematiku s tým spojenú. Kontrolná činnosť výboru sa sústreďuje na aplikáciu zákonov rezortu Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Vzhľadom na to, že výbory patria ku kontrolným a iniciatívnym orgánom Národnej rady SR a ich hlavnou úlohou je podrobné prerokovávanie návrhov zákonov, takýto výbor, ktorý by sa bezprostredne zaoberal zamestnanosťou, jednoznačne chýba.
Domnievame sa, že súčasný Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie má široký záber činností, čo by mohlo negatívne vplývať na pripomienky a stanoviská k návrhom prípadne k doplnkom a zmenám predkladaných zákonov.
Inštitút zamestnanosti spracoval prehľad existujúcich (národných) výborov v ôsmych vybraných európskych krajinách (Dánsku, Francúzsku, Švédsku, Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku a Nemecku). Naším cieľom, bolo zistiť, ktoré krajiny majú vytvorený výbor, ktorý by sa špeciálne zaoberal dôležitou problematikou zamestnanosti a trhu práce.
Z ôsmych sledovaných európskych krajín, malo až 6 krajín (Dánsko, Švédsko, Poľsko, Rakúsko, Nemecko a Maďarsko ) vytvorený parlamentný výbor, ktorý sa cielene zameriava na konštruktívne riešenie problematiky zamestnanosti. Dve krajiny (Francúzsko a Česko), tak ako aj Slovenská republika, takýto výbor zriadený vôbec nemá. Pri hlbšom preskúmaní vyčlenených francúzskych parlamentných výborov zistíme, že s počtom 6 výborov, ktoré sú všeobecného charakteru, nie sú so Slovenskými 19 výbormi zrovnateľné. Česká republika, rovnako ako Slovenská republika, výbor zaoberajúci sa zamestnanosťou vytvorený nemá.
štáty | počet ustanovených výborov | výbor špeciálne zaoberajúci sa zamestnanosťou |
---|---|---|
Dánske kráľovstvo | 25 výborov | Výbor pre trh práce |
Švédske kráľovstvo | 16 výborov | Výbor pre trh práce |
Poľská republika | 28 výborov | Pracovný výbor |
Rakúska republika | národná rada 29 výborov | Výbor pre pracovné a sociálne záležitosti |
federálna vláda 20 výborov | Výbor pre ekonomické a pracovné záležitosti | |
Nemecká spolková republika | 21 výborov | Výbor pre ekonomické a pracovné záležitosti |
Maďarská republika | 18 výborov | Výbor pre zamestnanosť a pracovné záležitosti |
Francúzska republika | 6 výborov | - |
Česká republika | parlamentní snĕmovna ČR 17 výborov | - |
senát ČR 9 výborov | - | |
Slovenská republika | 19 výborov | - |
Týmto prehľadom sa snaží Inštitút zamestnanosti poukázať na fakt opodstatnenosti vytvorenia Výboru NR SR pre zamestnanosť a trh práce, tak ako je tomu vo väčšine sledovaných európskych krajín.
Súčasné parlamentné strany deklarujú vo svojich volebných programoch záujem aktívne riešiť problematiku zamestnanosti, resp. nezamestnanosti spolu s dlhodobou nezamestnanosťou, preto by bolo namieste, aby sa takto dôležitá téma osobitne dostala na pôdu Národnej rady, ktorá má kompetencie meniť a vytvárať výbory NR SR podľa potreby a zároveň určovať úseky ich činností.
Iniciatíva Inštitútu zamestnanosti v problematike vytvorenia Výboru NR SR pre zamestnanosť a trh práce sa stretla s pozitívnym ohlasom u podpredsedu NR SR Miroslava Číža, ktorému sa koncepcia súčasných vytvorených výborov NR SR nepozdáva.
Ako uviedol pre IZ: „Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky politike zamestnanosti venuje najvyššiu mieru pozornosti pretože si uvedomujeme, že zamestnanosť tvorí jeden zo základných pilierov úspešne rozvíjajúceho sa a napredujúceho štátu. Zamestnanosť a jej rast tvorí základ hospodárskej sociálnej politiky súčasnej vlády a všetky opatrenia spomenuté v programovom vyhlásení budú klásť zvýšené nároky na prácu parlamentu a členov relevantných parlamentných výborov“.
Podpredseda NR SR Miroslav Číž ďalej prehlásil: „ S podnetným návrhom Inštitútu zamestnanosti na vznik výboru NR SR pre zamestnanosť sa budeme zaoberať a to v súvislosti so zámerom vybudovania novej štruktúry Národnej rady Slovenskej republiky, s ktorou súvisí aj koncepcia výborov parlamentu“.
Inštitút zamestnanosti odporúča prehodnotiť vytvorenú koncepciu národných výborov SR a vyzýva NR SR k vytvoreniu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zamestnanosť a trh práce.
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Rakúsko, Východné Rakúsko, Dolné Rakúsko, Sankt Pölten