-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri»
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Podané pripomienky
- Tlačové konferencie
- Konferencie
- Naše blogy
- Kalkulačky
-
- Online učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Aktivačný príspevok
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Konferencia: Dlhodobá starostlivosť
- Konferencia: Zapájanie do trhu práce a starnutie populácie
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika»
-
-
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Podrobné štatistiky NRO
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
- Číselníky
-
- Eurostat
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Splátka verejného dlho ako % HDP
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Index demografickej závislosti
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Podiel dlhodobo nezamestnaných NUTS 1
- Podiel dlhodobo nezamestnaných
- Miera zamestnanosti
- Miera nezamestnanosti
- HDP na obyvateľa v PPS ako priemer EÚ
- Výška minimálnej mzdy v PPS
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
- Podiel dlhodobo nezamestnaných NUTS 2
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava»
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Okresy
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Integračná suma
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Covid na Slovensku
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí»
-
- Všetky správy
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Najčastejšie mýty o dávkach a Učebnica mzdovej kalkulačky
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Úloha štátu v oblasti zamestnanosti v regióne Spiš
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce»
- Kontakt
Stanovisko Inštitútu zamestnanosti k schválenému návrhu zákona o minimálnej mzde
Vláda SR včera prerokovala a schválila návrh zákona o minimálnej mzde. Novelizovaný zákon o minimálnej mzde sa však nezdá byť vo všetkom úplne jasný.
Podľa Inštitútu zamestnanosti nie je v rámci § 2, odsek 2 schváleného návrhu zákona o minimálnej mzde celkom jasné, ako bude odmeňovaný pracovník, ktorý bude pracovať napr. na polovičný pracovný úväzok, resp. jeho odmeňovanie bude závisieť on konkrétnej formulácie pracovnej zmluvy a nie nutne podľa laického chápania zamestnanca. Celý úväzok v odseku 4 je ošetrený jednoduchým zvýšením hodinovej sadzby, ak pracovník odpracuje menej ako 40 hodín týždenne. Bolo by vhodnejšie uvedený § 2 rozdeliť na dva samostatné paragrafy, aby výstižnejšie pokryli uvedenú problematiku pracovného úväzku.
V § 6 návrhu zákona o minimálnej mzde nie je tiež celkom jasná súvislosť medzi jednotlivými bodmi, na základe, ktorých sa suma minimálnej sumy stanovuje. Ide najmä o nejasnú súvislosť úpravy sumy minimálnej mzdy s vývojom zamestnanosti a životného minima. Podľa názoru Inštitútu zamestnanosti má zvýšenie minimálnej mzdy dopad na zamestnanosť. Privysoká minimálna mzda nemusí mať pozitívny vplyv na zamestnanosť, pretože okrem nákladov na mzdy vzrastú aj náklady na odvody. Tomuto môže zabrániť novelizovaný zákon číslo 5 o službách zamestnanosti. Pokiaľ ide o súvislosť zvýšenia rozdielu medzi minimálnou mzdou a životným minimom, to môže byť pozitívna motivácia k zamestnanosti najmä pre nízkokvalifikovaných zamestnancov. Nepovažujeme však za ekonomicky správne tieto dve veličiny príliš legislatívne previazať.
Klauzula, že sa sumy minimálnej mzdy podľa § 2 ods. 1 ustanovujú vždy na obdobie od 1. januára do 31. decembra je pre Inštitút zamestnanosti, a zrejme aj pre zamestnávateľov potešujúca.
Nakoniec by sme chceli zdôrazniť, že pre stanovenie sumy minimálnej mzdy by bolo vhodnejšie zaviesť mechanizmus regionálnej diferenciácie, navrhnutej Inštitútom zamestnanosti, ktoré môže zachytiť tieto rozdiely v prospech zamestnancov, nezamestnaných ako i zamestnávateľov.

Minimálna mzda
Aká je výška minimálnej mzdy a aká bola v minulosti? Ako sa zdaňuje? História minimálnej mzdy od roku 1991 do roku 2022.. . .
Podobné správy
Vývoj minimálnej mzdy na Slovensku, Pomer minimálnej mzdy a priemernej mzdy v EU 2007, Slovensko má štvrtú najnižšiu nominálnu minimálnu mzdu v EÚ, Stanovisko Inštitútu zamestnanosti k schválenému návrhu zákona o minimálnej mzde, Minimálna mzda v EÚ, Pomer minimálnej mzdy a priemernej mzdy v priemysle a službách - rok 2020, Minimálne mzdové nároky, Výška minimálnej mzdy v PPS - 1. kvartál 2022, Výška minimálnej mzdy v € - 1. kvartál 2022, minimalna mzda dlhe (pdf) .pdf .odt .doc
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Nemecko, Bavorsko, Švábsko, Kempten
- Naše blogy




Aktuálne štatistiky
Máj 2022: počet UoZ na úradoch práce: 188886, z toho 85552 dlhodobo, miera 7.0% (3.2% dlhodobá nezamestnosť)
Najvyššia nezamestnanosť: Rimavská Sobota 21.5% (13.9%), Revúca 20.8% (13.5%), Kežmarok 18.5% (9.8%)
Najnižšia nezam.: Bratislava V 2.8%, Trenčín 2.9%, Ilava 3.1%, Bratislava I 3.3%, Nitra 3.3%