Inštitút zamestnanosti - www.iz.sk - logo
slovensky / english

§53a Príspevok na podporu mobility za prácou

Paragraf §53a Príspevok na podporu mobility za prácou zákona o službách zamestnanosti.

Myslíme si že tento zákon nie je dobre nastavený a preto podávame pripomienky. Navrhujeme aj inkluzívny trh.

Príspevky poskytuje miestne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Tento poskytuje aj bližšie a záväzné informácie. UPSVaR.

Dochádzanie za prácou

V kontexte značných rozdielov v ekonomickej výkonnosti jednotlivých regiónov Slovenska sa ako problematická ukazuje podpora pracovnej mobility, ktorá má potenciál prispievať k rastu zamestnanosti, avšak vo svojej súčasnej podobe k tomuto rastu veľmi neprispieva. Zákon o službách zamestnanosti v súčasnosti definuje dva príspevky, ktorých cieľom je podporovať dochádzanie za prácou na území Slovenska: Príspevok na dochádzku za prácou a príspevok na dopravu do zamestnania. Oba tieto príspevky majú značné nedostatky.. . .

Aktuálne znenie §53a Príspevok na podporu mobility za prácou

§ 53aPríspevok na podporu mobility za prácou

(1) Úrad poskytuje mesačne príspevok na podporu mobility za prácou (ďalej len „príspevok“) na úhradu časti výdavkov na bývanie súvisiacich so zmenou pobytu v súvislosti so získaním zamestnania najmenej na šesť mesiacov zamestnancovi, ktorý bol uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace a ktorý bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu podľa § 36 ods. 1 písm. a), ak o príspevok písomne požiada najneskôr do troch mesiacov odo dňa vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie. Prílohou k žiadosti je kópia dokladu o zmene trvalého pobytu alebo o nahlásení prechodného pobytu a kópia pracovnej zmluvy. Ak počas poskytovania príspevku zamestnanec nastúpi do ďalšieho zamestnania bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie alebo ak zamestnanec zmení miesto trvalého pobytu alebo nahlási nový prechodný pobyt, ktoré sú vzdialené od miesta pôvodného trvalého pobytu podľa odseku 2 najmenej 70 km, v poskytovaní príspevku sa pokračuje. Príspevok sa neposkytuje, ak je zamestnancovi poskytovaný príspevok podľa § 53.

(2) Zmena pobytu na účely poskytnutia príspevku je zmena miesta trvalého pobytu alebo nahlásenie prechodného pobytu, ak je miesto nového trvalého pobytu na území Slovenskej republiky vzdialené od miesta pôvodného trvalého pobytu najmenej 70 km alebo ak je miesto prechodného pobytu na území Slovenskej republiky vzdialené od miesta trvalého pobytu najmenej 70 km.

(3) Výdavky na bývanie súvisiace so zmenou pobytu na účely poskytnutia príspevku sú preukázané mesačné výdavky na 

a) úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo

b) nájomné.

(4) Príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej medzi úradom a zamestnancom. Príspevok sa poskytuje najviac počas šiestich mesiacov. Zamestnancovi, ktorý bol pred získaním zamestnania znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie, sa príspevok poskytuje aj počas ďalších najviac šiestich mesiacov. Mesačná výška príspevku je 80 % zo sumy výdavkov podľa odseku 3, najviac

a) 250 eur, a ak obaja manželia spĺňajú podmienky na poskytnutie príspevku, najviac 400 eur, počas obdobia podľa druhej vety,

b) 125 eur, a ak obaja manželia spĺňajú podmienky na poskytnutie príspevku a aspoň jeden z manželov bol pred získaním zamestnania znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie, najviac 200 eur, počas obdobia podľa tretej vety.

(5) Manželia žiadajú o príspevok spoločnou žiadosťou, v ktorej uvedú manžela, ktorému sa má príspevok poskytovať.

(6) Príspevok poskytuje úrad, v ktorého evidencii uchádzačov o zamestnanie bol zamestnanec vedený, do 30 dní od preukázania trvania zamestnania a výdavkov podľa odseku 3, ak tieto skutočnosti zamestnanec preukázal najneskôr do 30 dní od uplynutia mesiaca, za ktorý sa príspevok poskytuje.

(7) Dohoda o poskytnutí príspevku podľa odseku 4 obsahuje

a) identifikačné údaje účastníkov dohody,

b) miesto pôvodného trvalého pobytu a miesto nového trvalého pobytu zamestnanca alebo miesto prechodného pobytu zamestnanca,

c) vzdialenosť miesta nového trvalého pobytu od miesta pôvodného trvalého pobytu alebo vzdialenosť miesta prechodného pobytu od miesta trvalého pobytu,

d) obdobie poskytovania príspevku,

e) maximálnu výšku príspevku a spôsob jeho poskytovania,

f) podmienky poskytnutia príspevku,

g) spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok,

h) záväzok zamestnanca, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní,

i) ďalšie dohodnuté náležitosti.

(8) Úrad opätovne poskytne príspevok najskôr po uplynutí jedného roka od ukončenia obdobia jeho poskytovania.


01.09.2017 (link) : Paragraf §53 Príspevok na dochádzku za prácou zákona o službách zamestnanosti . . .

15.08.2017 (link) : Paragraf §53b Príspevok na dopravu do zamestnania zákona o službách zamestnanosti . . .

15.07.2017 (link) : Paragraf §53a Príspevok na podporu mobility za prácou zákona o službách zamestnanosti . . .

22.11.2016 (link) : Predkladáme hromadnú pripomienku k novelizácie zákona o službách zamestnanosti. Táto sa týka zlepšenia situácie nezamestnaných pracujúcich na dohodu, zlepšenia situácie ľudí na absolventskej praxi a zlepšenia príspevkov na dochádzanie a presťahovanie za prácou. . . .

16.09.2015 (link) : Zamestnávatelia majú povinnosť zabezpečiť možnosti na parkovanie bicyklov svojich zamestnancov, a to nielen počas týždňa mobility. Výrazná časť však túto povinnosť ignoruje. . . .

10.02.2015 (link) : Nízka pracovná mobilita predstavuje obmedzené možnosti pri hľadaní vhodného zamestnania, predĺženie času, ktorý osoba potrebuje na nájdenie si zamestnania, ale aj riziko, že sa osoba bude musieť uspokojiť s nevhodným miestom. Zákon o službách zamestnanosti umožňuje úradu práce, sociálnych vecí a rodiny poskytnúť oprávneným žiadateľom príspevok na presťahovanie za prácou, tento má ale viaceré nedostatky. . . .

10.02.2015 (link) : V kontexte značných rozdielov v ekonomickej výkonnosti jednotlivých regiónov Slovenska sa ako problematická ukazuje podpora pracovnej mobility, ktorá má potenciál prispievať k rastu zamestnanosti, avšak vo svojej súčasnej podobe k tomuto rastu veľmi neprispieva. Zákon o službách zamestnanosti v súčasnosti definuje dva príspevky, ktorých cieľom je podporovať dochádzanie za prácou na území Slovenska: Príspevok na dochádzku za prácou a príspevok na dopravu do zamestnania. Oba tieto príspevky majú značné nedostatky. . . .

20.09.2011 (link) : Tento týždeň sa koná Európsky týždeň mobility. Inštitút zamestnanosti dlhodobo podporuje ekologickú dopravu. Pracovníci a navštevníci môžu parkovať svoje bicykle priamo v kancelárii. Na rokovania v rámci mesta chodíme bicklom alebo peši (prípadne MHD). Veríme, že tieto naše drobné kroky pomôžu rozvoju ekologickej dopravy. . . .

21.08.2009 (link) : Podľa vládneho vyhodnotenia protikrízových opatrení pre oblasť trhu práce a podpory zamestnosti sa nie všetky nové paragrafy v praxi osvedčili. Príkladom za všetky môže byť príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť v oblasti spracovania poľnohospodárskych výrobkov a obchodovania s nimi, ktorý od marca do júna 2009 nevyužil nikto. Navrhované opatrenia a odporúčania Inštitútu zamestnanosti sa týkajú efektívnejšej podpory SZČO, podpory spomínaných ľudí prichádzajúcich zo zahraničia, podpory vzdelávania nezamestnaných a podpory migrácie . . .

16.02.2009 (link) : Podľa nedávno zverejneného prehľadu OECD má slovenský trh práce stále problémy s mobilitou pracovnej sily, dlhodobou nezamestnanosťou a vysokými regionálnymi rozdielmi. V súvislosti s nastupujúcou ekonomickou recesiou sa zároveň nedá v nasledujúcich rokoch očakávať zlepšenie týchto ukazovateľov trhu práce, preto si vyžadujú samostatné opatrenia. . . .

10.04.2008 (link) : V parlamentom schválenej novele zákona o službách zamestnanosti, je nanovo definovaný príspevok na presťahovanie za prácou. . . .

13.09.2007 (link) : Na rozdiel od návrhu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny navrhujeme, aby príspevok na presťahovanie sa za prácou bol poskytnutý občanovi aj pri zmene iba prechodného pobytu, nielen trvalého. . . .

17.04.2006 (link) : Vypracovali sme správu o mobilite pracovného trhu. Podľa očakávaní sú najmobilnejšie regióny blízko veľkých miest (Bratislava a Košice) a prekvapivo aj Región Kysúc a Oravy. Najmenej mobilný je región Juhoslovenskej kotliny. . . .

Dochádzanie za prácou

V kontexte značných rozdielov v ekonomickej výkonnosti jednotlivých regiónov Slovenska sa ako problematická ukazuje podpora pracovnej mobility, ktorá má potenciál prispievať k rastu zamestnanosti, avšak vo svojej súčasnej podobe k tomuto rastu veľmi neprispieva. Zákon o službách zamestnanosti v súčasnosti definuje dva príspevky, ktorých cieľom je podporovať dochádzanie za prácou na území Slovenska: Príspevok na dochádzku za prácou a príspevok na dopravu do zamestnania. Oba tieto príspevky majú značné nedostatky.. . .


podobné správy: §53 Príspevok na dochádzku za prácou , §53b Príspevok na dopravu do zamestnania , Hromadná pripomienka k zákonu o službách zamestnanosti , Podpora mobility zo strany zamestnávateľov , Presťahovanie za prácou


Sledujte nás

So stránkou chcem

QR kód na webstránku http://www.iz.sk/sk/projekty/zakon-o-sluzbach-zamestnanosti/paragraf-53a
titulka mdzová kalkulačka pre ľudí pri minimálnej mzde
titulka Sociálny systém – skutočnosť a vízia
titulka Politika zamestnanosti – budúcnosť pre Slovensko