-
- Ciele
- IZ tím»
- Partneri»
- Ponúkame
- IZ v médiách
- Podané pripomienky
- Tlačové konferencie
- Kalkulačky
- Naše blogy
- Konferencie
-
- Online učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Aktivačný príspevok
- Príspevok na dochádzku
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Reforma dôchodkového systému
- TK: Reforma dôchodkového systému
- Konferencia: Dlhodobá starostlivosť
- Konferencia: Zapájanie do trhu práce a starnutie populácie
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika»
-
-
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Priemerná mzda a inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
- Číselníky
-
- Eurostat
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Splátka verejného dlho ako % HDP
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Index demografickej závislosti
- Miera náhrady miezd dôchodkami
- ľudia v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia
- Zamestnanosť žien s viac ako troma deťmi
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v nedeľu
- Odpracované hodiny u osôb na plný úväzok
- Miera zamestnanosti
- HDP na obyvateľa v PPS ako priemer EÚ
- Podiel dlhodobo nezamestnaných NUTS 2
- Miera nezamestnanosti
- Podiel dlhodobo nezamestnaných
- Výška minimálnej mzdy v PPS
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti - nad 55 rokov
- Podiel dlhodobo nezamestnaných NUTS 1
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava»
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Okresy
- Nezamestnanosť v regiónoch
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Integračná suma
-
- Koncepčné a analytické materiály
- Reforma dlhodobej starostlivosti
- Konferencia: Dôsledky starnutia populácie
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Covid na Slovensku
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí»
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Najčastejšie mýty o dávkach a Učebnica mzdovej kalkulačky
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Úloha štátu v oblasti zamestnanosti v regióne Spiš
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce»
- Kontakt
Návrhy na zlepšenie podnikateľského prostredia
V rámci legislatívneho procesu LP/2017/211 Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia sme podali nasledovné pripomienky.
- Nová úloha: Stav: zákonník práce je historicky stavaný na ochranu malého zamestnanca pred veľkým zamestnávateľom. Túto veľkostnú asymetriu vyrovnáva. Avšak zlyháva v nastavení rovnocenného a realistického vzťahu medzi malým zamestnávateľom a malým zamestnancom. Opatrenie: prehodnotiť niektoré ustanovenia zákonníka práce aby sa nevzťahovali na malých zamestnávateľov (napr. dôvody výpovede, niektoré BOZP, držanie miesta počas materskej, ...)
- K úlohe 17: zrušiť úlohu. zdôvodnenie: legislatíva sa nemá meniť kvôli zlepšeniu pozície SR v niektorom rebríčku, ale kvôli zlepšeniu pozície subjektov.
- Nová úloha: Stav: súčasné legislatívne nastavenie v § 4 ods. 1 písmeno d) v zákone 461/2003 Zz vytvára obrovskú právnu neistotu podnikateľov a najmä ich zamestnancov, ktorí nevedia či sú zamestnancami a teda či ich poberanie dávok PN je trestným činom. Na rozdiel od obdobného ustanovenia v § 12 ods 1 písm a) bod 2 zákona 580/2004 Zz, kde zamestnávateľ musí vyplniť tlačivo, v zákone o sociálnom poistení zamestnanec ani zamestnávateľ aktívne nevedia či platia odvody oprávnene. Toto má ďalekosiahle dôsledky pre cieľovú skupinu, ktorá vzhľadom na svoje nízke vzdelanie nemá o tomto ani potuchy. Druhým problémom je, že títo zamestnanci zamestnancami nie sú a nie sú nemocensky poistení (ani dôchodkovo ani invalidne). Toto je jednak v rozpore s sociálnymi smernicami EÚ a druhak nás to radí na úroven rozvojových krajín, ktoré nemajú akékoľvek sociálne istoty. Opatrenie: zrušiť § 4 ods. 1 písmeno d) v zákona 461/2003 Zz Termín: 31.12.2017
- K bodu 6: zmeniť Opatrenie na „zrušiť povinnosť zamestnávateľa predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia" zdôvodnenie: všetky údaje, ktoré zamestnávatelia vypĺňajú v evidenčnom liste už Sociálna poisťovňa má. Jedná sa o zbytočnú duplicitnú povinnosť.
- K bodu 17: skrátiť termín plnenia na 31.12.2017
- K bodu 9: zmeniť Opatrenie na: „poskytovať údaje na listoch vlastníctva v katastri nehnuteľností ako strojovo spracovateľné open-data" zdôvodnenie: jedná sa o zosúladenie legislatívy katastra so zákonom o e-governmente, zákonom o slobodnom prístupe k informáciám a s príslušnými smernicami EU,
- K bodu 27: zmeniť Opatrenie na „vytvoriť možnosť pre daňové subjekty, aby poverili finančnú správu sťahovať si nedoplatky formou inkasa, bez manuálneho zásahu daňového subjektu“. zdôvodnenie: vzhľadom na existujúce informačné systémy bánk na Slovensku, je oveľa efektívnejšie, lacnejšie a pre daňové subjekty pohodlnejšie realizovať platbu pohľadávok bankovým prevodom formou inkasa. Ak inkaso neprebehne, banka už teraz informuje svojho klienta o nezrealizovaní bankového prevodu, čím dostatočne informuje svojich klientov. Realizovať ďalší informačný systém, ktorý by duplikoval existujúce, je z pohľadu financií verejného sektora neefektívne.
- Nový bod: Stav: SR je jedna z mála krajín EÚ, kde je možný bezbrehý súbeh dôchodku a práce. Dôsledky pre jednotlivé sektory sú alarmujúce, kde až 10 % zamestnancov poberá starobný dôchodok a štát takto diskriminačne podľa veku dotuje prácu vybraných zamestnancov. Vytvára to rozdiely medzi fér podnikateľmi, ktorí majú demograficky vyvážených zamestnancov a tých nefér, ktorí nemyslia na budúcnosť. Dôchodcovia dobrovoľne vypisujú dokumenty, ktorými žiadajú o vyplácanie poistnej dávky na základe toho, že nevládzu pracovať kvôli vysokému veku. Jedná sa o ich dobrovoľné rozhodnutie. Opatrenie: Zaviesť maximálny limit odmeny za prácu, ktorú môže poberateľ starobného, predčasného alebo výsluhového dôchodku poberať.
- K bodu 7: zmeniť opatrenie na: „Publikovať postupy verejného sektora, ktoré používajú na dosiahnutie legislatívnych povinností tak, aby súkromný sektor vedel tieto postupy skopírovať“. zdôvodnenie: nelegálne zamestnávanie opätovne začína byť problémom ekonomiky SR. Uvádzaná legislatíva, ktorá túto problematiku mala riešiť, ešte nestihla prejísť aplikačnou praxou. Verejné inštitúcie, ako významný odberateľ služieb, nešli príkladom a nepublikovali postupy, ktoré príkladne a dostatočne dajú zadosť legislatívnym požiadavkám. Namiesto explicitného tolerovania nelegálnej práce, by mala byť úloha štátu túto nelegálnu prácu potierať, nie si zmývať ruky pred týmto problémom.
Podobné správy
Návrhy na zlepšenie podnikateľského prostredia, Pripomienky podané v novembri 2018, Miesto pre každé dieťa, Miesto pre každé dieťa, november 2016, Pripomienky k zákonu o sociálnej ekonomike, Prvý polrok 2019, Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania, zakon 5 pripomienky k novele august 2007 (pdf) .pdf .odt .doc, Pripomienky k zákonu o verejnom obstarávaní, august 2017, Reforma dôchodkového systému
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Nemecko, Dolné Sasko, Braunschweig, Peine
- Naše blogy




Aktuálne štatistiky
Máj 2022: počet UoZ na úradoch práce: 188886, z toho 85552 dlhodobo, miera 7.0% (3.2% dlhodobá nezamestnosť)
Najvyššia nezamestnanosť: Rimavská Sobota 21.5% (13.9%), Revúca 20.8% (13.5%), Kežmarok 18.5% (9.8%)
Najnižšia nezam.: Bratislava V 2.8%, Trenčín 2.9%, Ilava 3.1%, Bratislava I 3.3%, Nitra 3.3%