Inštitút zamestnanosti - https://www.iz.sk - logo

Telepráca

Telepráca alebo telework je práca na diaľku, ktorá sa vykonáva s použitím informačných a komunikačných technológií. Je to jedna z flexibilných foriem organizácie práce a pracovného času, ktorej cieľom je najmä zosúladiť pracovný čas a rodinný život. Ide o dohodnu medzi zamestnancom a zamestnávateľom na základe pracovnej zmluvy. Zamestnanec má tak možnosť vykonávať svoje pracovné úkony z pohodlia svojho domova.

Pojem telework sa prvýkrát objavil v USA v roku 1972. Dnes sa už využíva na celom svete. Podľa prieskumov v EÚ pracuje formou telepráce viac ako 5% obyvateľstva Európy, pričom najviac v Luxembursku - 12,6% a najmenej v Bulharsku - 0,4% a v Rumunsku 0,2%. Na Slovensku je to 3,1%. Najväčšie zastúpenie má v oblasti IT, teda programátori, technici, ale aj marketingoví poradcovia, nákupní agenti, infromační sprostredkovatelia, novinári, finanční analytici či makléri a mnoho ďaľších. Prvý európsky dokument, ktorý sa zaoberá teleprácou priamo, je Rámcový dohovor o teleworku z roku 2002. Cieľom dohovoru je prispieť k prechodu k znalostnej ekonomike.

Výhody a príležitosti

Pozitíva pre zamestnávateľov

Telework je považovaný za riešenie win-win, t.j. riešenie, ktoré prináša výhody všetkým zainteresovaným (zamestnancom, zamestnávateľom i spoločnosti ako celku). Hlavnou výhodou pre zamestnávateľa je zníženie nákladov na pracovné miesto, ktoré sa prejaví hlavne vo finančnej úspore za prenájom, energie a vybavenie. Telework môže viesť k zníženiu požiadaviek na priestor, ak jednotliví zamestnanci ďalej nepotrebujú, aby im bolo venované samostatné pracovné stanovisko. Medzi ďaľšie výhody telepráce patrí redukcia absentérstva a práceneschopnosti, zabezpečenie väčšej orientácie na výsledok práce. Taktiež sa zvyšuje lojalita zamestnancov k organizácii a znižuje sa fluktuácia. Okrem toho je domáca práca neraz jediná cesta, ako si získať a udržať kvalifikovaných a výkonných pracovníkov.

Pozitíva pre zamestnancov

Výhody, ktoré vyplývaju pre telepracovníka je minimalizácia dochádzania do práce a teda s tým spojená značná úspora času, čo je najväčším pozitívom teleworkingu. Flexibilita umožňuje časové rozloženie práce podľa potrieb. Dôležitý fakt je, že telework je možnosť, ako pomôcť udržať kontakt s pracovným prostredím znevýhodneným skupinám, napríklad občanom so zdravotným postihnutím alebo tým, ktorí sa starajú o iných členov domácnosti, napríklad rodič na materskej dovolenke. Zosúladenie rodinného a pracovného života vedie k zvýšeniu kvality súkromného života a teda aj k pozitívnemu vplyvu na zdravie telepracovníka.

Nevýhody a riziká

Negatíva pre zamestnávateľov

V porovnaní s otatnými krajinami EÚ nie je telework na Slovensku v takom zastúpení. U slovenských zamestnávateľov pretrváva konzervativizmus a preto sa telepráca u nás etabluje v dlhšom časovom horizonte. Pravdepodobne to súvisí aj s faktom, že pre zavedenie teleworkingu, ako spôsobu práce, treba zmeniť organizáciu práce, technické požiadavky a je nevyhnutná nová riadiaca štruktúra. Negatívom je aj riziko straty kontroly nad prácou zamestnanca. Ojedinelá nie je ani práca firiem s citlivými údajmi, kde nastáva problém ich ochrany dát pred nepovolanými osobami. Mimoriadny význam má teda šifrovanie údajov.

Negatíva pre zamestnancov

Riziká pre zamestnancov nie sú tak očividné, ale tiež veľmi závažné. Mnohí zamestnanci pracujúci z domu majú pocit izolovanosti, kedže strácajú kontakt so svojím pracovným prostredím. Kariérny postup môže byť takisto ohrozený. Častým problémom, s ktorým sa stretávajú telepracovníci, je zle rovrhnutý pracovný čas. Za negatívnu stránku môžeme považovať aj vytvorenie miesta pre domácu kanceláriu, čo môže viesť k napätiu medzi členmi domácností.

Svoju kategóriu, ako potencálni teleworkeri, tvoria aj čerstvý absolventi. Vstupujú na trh s nízkou cenou práce, nemajú pracovné zlozvyky, sú otvorení, flexibilní, ľahko sa adaptujú, no ich hlavnou nevýhodou sú nedostatočné alebo žiadne pracovné návyky, čo ich predurčuje ako nevhodných kanditátov na teleworking. Na opačnej strane sú tu zamestnanci nad 40 rokov, ktorí majú vyšší vek, menšiu orientáciu v meniacich sa situáciách, avšak bohaté pracovné skúsenosti. Práve oni majú väčšiu šancu uspieť na trhu telepráce, čo dokazuje aj fakt, že v zahraničí najpočetnejšiu skupinu teleworkerov tvoria starší ľudia.

Štatistiky o telepráci

Telepráca na Slovensku

  • Využívanie telepráce štátnymi inštitúciami

Viac dokumentov

ikona Telepráca

Telepráca

Telepráca alebo telework je práca na diaľku, ktorá sa vykonáva s použitím informačných a komunikačných technológií. Je to jedna z flexibilných foriem organizácie práce a pracovného času, ktorej cieľom je najmä zosúladiť pracovný čas a rodinný život. Ide o dohodnu medzi zamestnancom a zamestnávateľom na základe pracovnej zmluvy. Zamestnanec má tak možnosť vykonávať svoje pracovné úkony z pohodlia svojho domova. Telework je považovaný za riešenie win-win, t. j. riešenie, ktoré prináša výhody všetkým zainteresovaným (zamestnancom, zamestnávateľom i spoločnosti ako celku). Hlavnou výhodou pre zamestnávateľa je zníženie nákladov na pracovné miesto, ktoré sa prejaví hlavne vo finančnej úspore za prenájom, energie a vybavenie.. . .


podobné správy: flexicurity tele work (pdf) .odp ppt , Využívanie telepráce štátnymi inštitúciami , tele work ramcova dohoda teleworku 2002 (pdf) .odt doc , tele work telepraca v sr z pohladu zamestnavatelov diplomova praca 2010 (pdf) , Telework v zákonníku práce


So stránkou chcem

QR kód na webstránku http://www.iz.sk/sk/projekty/telework

jún 2018: počet UoZ na úradoch práce: 181447, z toho 74290 dlhodobo, miera 6.6% (2.7% dlhodobá nezamestnosť)

najvyššia nezamestnanosť: Rimavská Sobota 20.9% (12.4%), Revúca 20.2% (10.3%), Rožňava 16.9% (9.3%), Kežmarok 16.5% (8.6%)

najnižšia nezam.: Bratislava V 2.5%, Galanta 2.6%, Hlohovec 2.7%, Trenčín 2.7%, Trnava 2.9%